Zapytaj Candy
Wróć do bloga

Dieta śródziemnomorska: co to takiego i jak jej przestrzegać

Dieta śródziemnomorska: co to takiego i jak jej przestrzegać

Kto nigdy nie próbował najnowszej modnej diety, niech pierwszy rzuci kamień. Niezależnie od tego, czy poleca ją gwiazda Hollywood, czy też guru odżywiania, który obiecuje utratę 10 kilo w 10 dni albo rozwiązanie wszystkich problemów zdrowotnych – po prostu nie możemy oprzeć się pokusie nowej diety. Jednak często, po miesiącach wyrzeczeń, stracone kilogramy wracają ku naszemu przerażeniu wraz z efektem jojo, niszcząc ciało i odbijając się na samopoczuciu.

Znaczenie słowa „dieta”

Słowo „dieta” pochodzi od greckiego „diata”, które oznacza „droga życia” i w starożytnych czasach odnosiło się do zasad postępowania w każdym aspekcie życia: od odżywiania, po wysiłek fizyczny i odpoczynek. A więc nie chodzi tu tylko o utratę wagi, ale o styl życia i uważną obserwację mająca na celu dbanie o zdrowie.

Jaka powinna być właściwa dieta?

Dieta nie musi koniecznie oznaczać utraty wagi. Powinniśmy stosować dietę, która dzięki zbilansowanemu udziałowi protein, węglowodanów, cukrów i tłuszczy wzmacnia system odpornościowy, pozwala kontrolować masę ciała i narzuca dobre, zdrowe nawyki. Po najlepszą dla siebie dietę nie trzeba jechać na koniec świata – wystarczy stosować się do prostych wskazówek diety śródziemnomorskiej.

Dieta śródziemnomorska Najlepsza na świecie!

Dieta śródziemnomorska to smaczny i zbilansowany model żywienia opierający się na używaniu świeżych, sezonowych produktów, który nadaje życiu smak za pomocą pysznych i kolorowych potraw. Wywodzi się ona z nawyków żywieniowych mieszkańców europejskich krajów basenu Morza Śródziemnego. Za jej kolebkę uznaje się południowe regiony Włoch, takie jak Sycylia, Kampania i Apulia. O tym, że dieta śródziemnomorska jest wyjątkowo aktualna i popularna na całym świecie nie trzeba nikogo przekonywać – wystarczy wspomnieć, że w 2010 UNESCO uznało ją za niematerialne dziedzictwo kulturowe ludzkości.

Główne rodzaje pożywienia

Najważniejszymi cechami diety śródziemnomorskiej są nacisk na jakość i świeżość używanych produktów bez podziału na kategorie. W jej ramach zaleca się między innymi spożywanie dużych ilości warzyw, roślin strączkowych, świeżych owoców, orzechów, oliwy z pierwszego tłoczenia i zbóż. Pewne umiarkowanie należy zachować w przypadku ryb, nabiału, mięsa i deserów. A co z czerwonym winem? Pomaga ono obniżyć ryzyko arteriosklerozy, zmniejszyć poziom cholesterolu, wywierając jednocześnie dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.

Zdradzimy Ci sekret

To proste! Zamiast raczyć się cudownymi miksturami, trzeba gotować według przepisów swojej babci. Pod warunkiem, że babcia jest Włoszką, Greczynką, Hiszpanką, Francuzką lub Marokanką. Buon appetito!

19/07/19
Kategorie: